ILIRIADA PORTAL


Join the forum, it's quick and easy

ILIRIADA PORTAL
ILIRIADA PORTAL
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Armiqtė e shqiptarėve: Nė kėrkim tė themelit tė politikės

Shko poshtė

27012008

Mesazh 

Armiqtė e shqiptarėve: Nė kėrkim tė themelit tė politikės Empty Armiqtė e shqiptarėve: Nė kėrkim tė themelit tė politikės




Armiqtė e shqiptarėve: Nė kėrkim tė themelit tė politikės

Enis Sulstarova , dhjetor 2006-janar 2007



Fqinjėt tanė janė cmirėzinj vetėm ndaj faktit qė ekzistojmė. Ata kėrkojnė tė
na e grabisin mendimin e ekzistencės sonė. Le tė mendojmė dhe tė punojmė pėr
vete dhe tė mos ketė asnjė ndryshim midis toskėve dhe gegėve, ne jemi tė
gjithė shqiptarė dhe duhet tė formojmė njė Shqipėri tė bashkuar.
Abdyl Frashėri

Do tė ishte qesharake tė besosh se njė popull i pambrojtur ka veē miq dhe
njė llogaritje e ēmendur tė supozosh se ndoshta armiku mund tė mallėngjehet
nga mungesa e qėndresės
Karl Shmit

Njė pėrkufizim i politikės

Karl Shmiti nė esenė Koncepti i politikės shkruan se kategoritė themelore
politike janė "miku" dhe "armiku" dhe thelbi i sjelljes politike tė njė
kolektivi njerėzor ėshtė dallimi midis miqve dhe armiqve (Schmitt, 1996:
26). Ai arrin nė kėtė pėrfundim duke e veēuar sferėn e politikės nga sfera
tė tjera tė veprimtarisė njerėzore, pikėsėpari morali, estetika dhe
ekonomia. Pėr pėrcaktimin e armikut tė tij, njė kolektiv nuk niset nga
karakteristikat morale, apo estetike tė armikut, ose thjesht nga interesa
ekonomike, armiku as nuk pėrcaktohet nga ndonjė i tretė neutral. Armikun e
njohim atėherė kur ndjejmė se ai ėshtė ekzistencialisht i huaj pėr ne dhe
se, nė rastin mė tė skajshėm mund tė angazhohemi nė luftė kundėr tij. Pra,
armiku zbulohet nė rrethana konkrete prej pjesėmarrėsve:

Vetėm pjesėmarrėsit aktualė mund ta njohin, kuptojnė dhe gjykojnė nė mėnyrė
tė saktė rrethanėn konkrete dhe tė vendosin mbi rastin e skajshėm tė
konfliktit. Secili nga pjesėmarrėsit ėshtė nė pozitėn pėr tė gjykuar nėse
kundėrshtari i tij ka pėr qėllim tė mohojė mėnyrėn e jetesės sė tjetrit dhe
prandaj ai duhet ta zmbrapsė apo luftojė atė me qėllim qė tė ruajė trajtėn e
vet tė ekzistencės (po aty: 27).

Shmiti nuk e ka fjalėn pėr armiq vetjakė, por pėr armikun publik, atėherė
kur "potencialisht njė kolektiv luftarak njerėzor pėrballet me njė kolektiv
tė ngjashėm" (po aty: 28). Nė pėrballjen e mundshme me armikun lindet
politika. Politika nuk ka pėr qėllim luftėn, por mundėsia e luftės shkakton
mendimin dhe sjelljen politike, sepse nga "kjo mundėsi mė e skajshme jeta
njerėzore merr tensionin specifik politik" (po aty: 35). Atėherė kur
njerėzit shtyhen prej rrethanave nė njė pozitė kur ndoshta do t'u duhet tė
japin jetėn e tyre apo tė marrin jetėn e armikut, pikėrisht grupimi i tyre
me tė ngjashmit pėr tė zmbrapsur rrezikun e pėrbashkėt i jep pėrmbajtje
politike sjelljes sė tyre dhe institucioneve qė ata themelojnė, d.m.th.
shteteve. Nė kėtė mėnyrė politika ka pėrparėsi ndaj ligjshmėrisė dhe kjo e
fundit bazohet mbi vendimin politik qė merret nė rrethanėn e jashtėzakonshme
kur ligjet janė tė pezulluara.
Mundėsia e konfliktit me armikun zbulon natyrėn e kolektivit, sepse pyetja
"kush jemi ne?" (miqtė) gjen pėrgjigje nėse arrijmė t'i pėrgjigjemi pyetjes
tjetėr: "Pėr cilat bindje jemi gati tė vdesim?" (Valk, 2002: 43). Nėse
mendimtarė tė tjerė me "miq" kuptojnė atė grupim tė njerėzve qė me anė tė
arsyes kėrkojnė tė zbulojnė tė Mirėn, apo arritjen e rendit shoqėror mė tė
drejtė, "miqtė" e Shmitit grupohen pėr njė shpallje tė ekzistencės sė tyre
si kolektiv (po aty: 50).

Lidhja e Prizrenit si shfaqje e kombit shqiptar

Ideja e kombit shqiptar kishte kohė qė artikulohej prej intelektualėve, mė
sė shumti nėpėr kolonitė e shqiptarėve dhe tė arbėreshėve, por hera e parė
kur kombi shqiptar u shfaq si njė kolektiv politik nė trojet etnike
shqiptare ishte Lidhja e Prizrenit. Nėnshkrimi i Traktatit tė Shėn-Stefanit
tregoi se Perandoria Osmane nuk ishte mė nė gjendje tė ofronte mbrojtje tė
trojeve shqiptare. Pėrballė rrezikut tė sulmit sllav nė veri dhe lindje dhe
paraqitjes sė pretendimeve greke nė jug, shqiptarėt nisėn tė
vetėorganizoheshin pėr mbrojtje. Thirrja e Kongresit tė Berlinit nga Fuqitė
e Mėdha tė Evropės u dha kohė shqiptarėve dhe mundėsi qė tė paraqisnin edhe
ata mendimet dhe kėrkesat e tyre mbi ndryshimin e kufijve evropianė tė
Perandorisė. Fiset e veriut kishin nisur tashmė tė lidheshin me
njėri-tjetrin pėrballė pėrparimit tė ushtrive serbe dhe malazeze (Skėndi,
2000: 44), mirėpo rrezikimi njėherazi i tė gjithė popullsive shqiptare nė
kufi me shtetet ballkanike i bashkoi pėr herė tė parė shqiptarėt nė njė
kolektiv pėr tė pėrballuar armiqtė e tij. Noėl Malkolmi mund tė ketė tė
drejtė kur shkruan se shumica e krerėve tė fiseve dhe krahinave qė u
mblodhėn nė Prizren mė 1878 e shihnin mbledhjen e tyre veēse si njė zgjatim
tė kuvendeve tė mėparshme ndėrfisnore pėr tė shuar gjakmarrjet dhe mbrojtur
lirinė e tyre ndaj rrezikut tė jashtėm dhe se pak prej tyre kishin dijeni
mbi planet nacionaliste tė Komitetit tė Stambollit (Malcolm, 1998: 219),
mirėpo ata nė atė ditė ishin grupuar nė kėrkim tė miqve sepse e ndjenin
kėrcėnimin e ekzistencės sė tyre. Me anė tė kundėrshtimit tė armiqve, tashmė
shqiptarėt kishin filluar tė artikulonin idenė e kombit, si njė kolektiv i
vetėm pėrballė kolektivėve tė tjerė, kombin si njė "miqėsi politike" tė
shqiptarėve.
Le tė shohim disa prej dokumenteve tė hartuar prej udhėheqėsve shqiptarė nė
prag dhe gjatė Lidhjes sė Prizrenit. Pėrfaqėsuesit e popullsisė shqiptare tė
Shkodrės, Podgoricės, Shpuzės, Zhabjakut, Tivarit, Ulqinit, Grudės,
Kelmendit, Hotit dhe Kastratit i dėrgojnė nga qyteti i Shkodrės mė
08.05.1878, njė protestė ambasadorit francez nė Stamboll, ku midis tė
tjerash shėnojnė:

Fqinjėt tanė malazezė, me anė tė sulmeve tė vazhdueshme kundėr qyteteve tona
na kanė detyruar prej shekujsh tė jetojmė nė gjendje mbrojtjeje tė
pėrhershme dhe nėpėrmjet veprimeve tė tyre tė egra kanė bėrė qė tė mos kemi
asnjė lloj sigurie. Ne katolikėt dhe myslimanėt, vėllezėr qė prej shekujsh
dhe qė jetojmė nė bashkėsi interesash e zakonesh, kemi qenė gjithnjė tė
bashkuar pėr t'u rezistuar akteve tė kusarisė [tė malazezėve] dhe kemi
derdhur lumenj gjaku pėr tė mbrojtur qytetet dhe fshatrat
tona...Shkurtimisht, ne e shohim rrezikun qė na kėrcėnon dhe sa tė vdesim
nesėr tė poshtėruar dhe tė skllavėruar, pėlqejmė tė asgjėsohemi sot duke
mbrojtur nderin dhe lirinė tonė, prandaj kemi vendosur tė mos biem nė
skllavėrinė e Malit tė Zi (Pollo & Pulaha, 1978: 12-13).

Nė njė protestė tjetėr drejtuar Kongresit tė Berlinit mė 15.06.1878 nga
popullsia e Podgoricės, Shpuzės, Zhabjakut, Grudės e Kuēit theksohet dallimi
qė ekziston midis vendasve dhe malazezve: "...nėn presionin qė i bėri Rusia
shtetit tė lartė osman, madhėria e tij padishahu ynė, u detyrua qė tė na
lėshojė nėn sundimin e malazezve barbarė, tė cilėt qysh prej katėr shekujsh
janė armiqtė tanė" (po aty: 30). Armiqėsia e shqiptarėve shprehej edhe ndaj
serbėve e bullgarėve. Popullsia e Prizrenit mė 24.05.1878 i shkruan
ambasadorit francez nė Stamboll:
ILIRI
ILIRI

Numri i postimeve : 4300
Reputation : 48
Points : 35511
Registration date : 06/12/2007

http://www.iliriadaportal.com

Mbrapsht nė krye Shko poshtė

Share this post on: reddit

Armiqtė e shqiptarėve: Nė kėrkim tė themelit tė politikės :: Komentet

ILIRI

Mesazh Sun Jan 27, 2008 10:31 pm nga ILIRI

Nė tė gjitha viset e vendit tonė ose tė fqinjėve, qė janė pushtuar, serbėt e
bullgarėt kanė shkatėrruar dhe kanė marrė nėpėr kėmbė siē nuk ėshtė parė mė
parė kurrė ndonjėherė, pasuritė tona, shtėpitė tona, fėmijėt tanė dhe nderin
tonė...prandaj do tė ishte njė veprim jonjerėzor dhe i padrejtė qė nė t'i
liheshim [nė dorė] njė qeverie dhe njė administrate sllave dhe bullgare, tė
cilat nuk kanė asnjė afri me ne dhe kanė treguar [me kohė] armiqėsitė e tyre
(po aty: 16).

Nėse nė citimin e mėsipėrm shkruesit e protestės nuk pranojnė asnjė qeveri
qė "nuk kanė asnjė afri me ne", nė protestėn e shqiptarėve tė Stambollit
drejtuar Kongresit tė Berlinit kundėr pretendimeve territoriale greke,
flitet nė emėr tė kombit shqiptar si njė subjekt, si njė kolektiv i
dallueshėm qartė prej kolektivėve tė tjerė dhe me njė atdhe integral:

Ne protestojmė kundėr copėtimit tė atdheut tonė tė dashur. Humbja e vendeve
aq tė shtrenjta pėr qėnien tonė kombėtare, si Janina, Narta dhe Preveza, nuk
do tė jetė pėr ne pėrveē njė dėnim me vdekje. Ne do tė pranojmė mė mirė tė
vdesim bashkė me gratė dhe me fėmijėt tanė se sa tė nėnshtrohemi. Populli
shqiptar ėshtė i vendosur tė ngrihet si njė trup i vetėm, kundėr lėshimit
qoftė edhe tė njė pėllėmbe toke tė vendlindjes (po aty: 37-38).

Ndėr vendimet e para tė Lidhjes sė Prizrenit ishte shpallja e njė bese tė
pėrgjithshme qė ndalonte gjakderdhjen mes shqiptarėve dhe pėrqendronte
vėmendjen dhe energjitė e tyre ndaj armikut tė jashtėm (Myzyri, 1994: 100;
Skėndi, 2000: 46). Njė interpretim tė kohės pėr kėtė besė na e jep Sami
Frashėri nė artikullin e botuar mė 05.07.1878 nė shtypin e Stambollit:

Ata kanė marrė vendim tė prerė dhe njėri-tjetrit i kanė dhėnė besėn se [nė
rast pushtimi] do tė luftojnė pėr tė ēliruar atdheun derisa tė mos mbetet
qoftė edhe njė njeri i vetėm. Madje kanė hapur edhe listat nė tė cilat po
regjistrohen tė gjithė ata qė janė tė armatosur. Po ashtu kanė hequr dorė
nga hasmėritė e vjetra e nga gjaqet qė kishin mes veti dhe janė pajtuar tė
gjithė me njėri-tjetrin (S. Frashėri, 2000: 98).

Nga ky citim kuptojmė se bėhet fjalė pėr njė mobilizim dhe pėrgatitje tė
ethshme pėr luftė kundėr armikut dhe besa ėshtė shpallur si njė mjet paqtimi
brendashqiptar nė funksion tė luftės sė mundshme. Sipas Kristo Frashėrit,
mbledhja e parė e Lidhjes mė 10.06.1878 mori katėr vendime tė rėndėsishme.
Besa e pėrgjithshme vinte e treta, ajo paraprihej nga vendimi qė tė
njoftohej Kongresi i Berlinit me anė tė njė peticioni popullor qė asnjė
shteti tė huaj nuk do t'i jepej asnjė pėllėmbė tokė, nga vendimi pėr
ngritjen e njė fuqie tė armatosur nėn komandėn e Lidhjes dhe pasohej nga
vendimi pėr barazinė politike dhe juridike tė mbarė shqiptarėve, pavarėsisht
nga pėrkatėsia e tyre fetare (K. Frashėri, 1997: 92-93). Mendojmė se besa
luan nė kėtė rast njė rol qendror si njė mekanizėm ndėrmjetės pėr shfaqjen e
subjektit politik shqiptar. Nė malėsitė shqiptare besa rregullonte
marrėdhėniet shoqėrore fisnore dhe ndėrfisnore. Nė fillim mbledhja e krerėve
nė Prizren u quajt "besėlidhje", pra njė bashkim fisesh kundėr armikut tė
jashtėm, pėrpara se tė merrte mė vonė emėrtimin "Lidhja Shqiptare" (Omari &
Luarasi, 1997: 76), si pasojė e shtrirjes sė besės nė tė gjitha krahinat
shqiptare. Gjithashtu barazia politike e juridike e tė gjithė shqiptarėve e
ka burimin te tradita e besės, e cila nė tė drejtėn zakonore tė viseve tė
veriut "nuk i pėrkiste njė kaste tė vogėl kalorėsish, njė elite, por ishte
njė institucion qė zbatohej gjerėsisht nė jetėn e popullit" (po aty: 13).
Besa kėshtu vendoste atė barazi politike mes shqiptarėve qė nė shtetin
modern sigurohet me anė tė konceptit tė "qytetarit". Besa e pėrgjithshme e
Lidhjes nė funksiononin e njė armėpushimi tė gjakmarrjeve e grindjeve
vetjake shėnon pėr herė tė parė shqiptarėt si subjekt politik pėrballė
armiqve, ajo ndan sferėn e brendshme (tė paqes dhe rendit) prej asaj tė
jashtme (tė luftės dhe kaosit) si edhe sferėn private (gjakmarrjet dhe
mosmarrėveshjet vetjake e fisnore) prej asaj publike (shqiptarėt si
kolektiv).
Gjithashtu besa shėnon edhe atė qė Shmiti e quan "gjendje e
jashtėzakonshme", me fjalė tė tjera pezullimin e ligjeve dhe normave qė
rregullojnė jetėn e zakonshme si pasojė e shfaqjes sė njė kėrcėnimi tė
jashtėm. Shmiti thotė se "sovrani ėshtė ai qė vendos mbi tė
jashtėzakonshmen" (Schmitt, 2005: 5) dhe kjo duhet kuptuar se sovrani vendos
se kur ekziston gjendja e jashtėzakonshme dhe se ēfarė duhet bėrė pėr ta
eliminuar atė (po aty: 7). Me besėlidhjen e tyre nė Prizren, krerėt
shqiptarė tregonin se diēka e jashtėzakonshme po u ndodhte tė gjithė
shqiptarėve dhe se u takonte sė pari atyre tė vendosnin se si duhej zgjidhur
kjo rrethanė dhe jo Portės sė Lartė. Lidhja e Prizrenit po merrte pėrsipėr
atributet e sovranit, qė deri atėherė i takonin Sulltanit. Besa e
pėrgjithshme i anashkalonte institucionet e shtetit osman ndėrkohė qė
bashkonte nė njė kolektiv shqiptarėt, gegė a toskė, myslimanė a tė krishterė
qofshin. Kėtu duhet shėnuar se Shmiti gjendjen e jashtėzakonshme e dallon
prej gjendjes sė urgjencės. Kjo e fundit kėrcėnon atributet e subjektit dhe
jo vetė subjektin. Kur ekzistenca e subjektit si i tillė kėrcėnohet,
atėherė kemi tė bėjmė me gjendje tė jashtėzakonshme (Lazar, 2006: 259).
Gjendja e krijuar pas Traktatit tė Shėn-Stefanit pėr Portėn e Lartė ishte
urgjente, sepse viheshin nė dyshim zotėrimet e saj nė Ballkan, por jo vetė
Perandoria si subjekt, pėrderisa Perandoria ishte nėnshkruese e Traktatit
dhe u ftua tė merrte pjesė nė Kongresin e Berlinit. Ndėrsa shqiptarėt e
interpretuan si gjendje tė jashtėzakonshme, sepse, siē e pamė te protestat e
tyre, pushtimi i tokave tė tyre nga shtetet ballkanike ishte ēėshtje
ekzistenciale e kombit. Pėrballė armiqve, Lidhja e Prizrenit afirmoi kombin
shqiptar si subjekt.
Marrėdhėniet e Lidhjes sė Prizrenit me Portėn e Lartė ishin tė ndėrlikuara.
Kur morėn vesh pėr pranimin nga ana e shtetit osman sė lėshimeve tė
territoreve shqiptare, popullata e zemėruar e Prizrenit i vuri Portės vulėn
e tradhtisė (Shpuza, 2000: 82). Nga ana tjetėr duke i patur duart e lidhura,
Porta e Lartė e nxiti mbledhjen e krerėve shqiptarė nė Prizren, duke dashur
t'i jepte asaj njė karakter islamik. Pėr kėtė shkak shpeshherė argumentohet
se dokumentet e para tė Lidhjes, Kararnameja (Vendimet) dhe Talimati
(Urdheresat) kanė pėrmbajtje pro-sulltanore e islamike, jo kombėtare
shqiptare. Nė fakt njė analizė e vėmendshme e kėtyre teksteve brenda
kontekstit tė zhvillimeve tė kohės, arrin nė pėrfundimin se nė to interesat
e Portės paraqiteshin dytėsore pėrballė interesit pėr tė mbrojtur trojet
etnike prej pushtimit tė fqinjėve dhe se referimet te sheriati nėnkuptojnė
respektimin e ligjeve nė fuqi. Interesante ėshtė thirrja e parimeve tė
sheriatit pėr tė garantuar jetėn dhe pasurinė e tė gjithė shqiptarėve
jomyslimanė nė emėr tė vėllazėrimit tė pėrgjithshėm pėrballė armiqve tė
njėjtė (po aty: 104-121).
Nė tė gjithė veprimtarinė e saj, Lidhja e bėnte dallimin midis shqiptarėve
dhe osmanėve, apo turqve. Pėr tė dhėnė njė shembull, Lidhja Shqiptare nė
Gjirokastėr nė gusht tė vitit 1880 merr vendimin se nė rast se turqit ua
lėshojnė tokat shqiptare grekėve, atėherė do tė formonte njė qeveri
provizore. Nėpunėsit e administratės aktuale osmane do tė liheshin nė punė
vetėm nė qoftė se ishin shqiptarė, pa dallim feje (Pollo & Pulaha, 1978:
112). Me fjalė tė tjera, do tė zbatohej parimi nacionalist qė tė qeverisurit
duhet tė kenė tė njėjtin identitet me ata qė qeverisin. Organet e Lidhjes
vepronin paralelisht me ato osmane, nė disa vende duke i zėvendėsuar krejt
kėto tė fundit. Nė fazėn e fundit tė Lidhjes kur u shpall autonomia dhe u
formua qeveria e pėrkohshme, ndaj osmanėve u kalua nė veprime tė hapura
armiqėsore, si ndaj pushtuesve fqinjė. Kjo erdhi si pasojė e dorėzimit tė
Ulqinit Malit tė Zi, ku vullnetarėt shqiptarė u pėrleshėn me ushtrinė e
Dervish Pashės. Taksat mblidheshin pėr llogari tė Lidhjes dhe nė vilajetin e
Kosovės u ngritėn gjykatat shqiptare qė pėrdornin sheriatin dhe jo
legjislacionin nė fuqi osman. Parapėlqimi i sheriatit prej gjykatave
shqiptare nuk duhet parė si parapėlqim fetar, sepse me sheriat kuptohej
sistemi i vjetėr ligjor osman, pėrpara reformave pėrqendruese tė Tanzimatit,
i cili lejonte trajtat e autonomisė vendore dhe nė kėtė rast "ka rėndėsi
fakti se 'sheriati' nuk u zbatua nė interes tė Perandorisė Osmane, por tė
revolucionit ēlirimtar" (K. Frashėri, 1997: 379).
Lidhja u kujdes qė tė mos hynte nė konflikt me tė gjithė armiqtė nė tė
njėjtėn kohė. Pėr sa ishte e mundur dhe meqenėse interesat e dy palėve
pėrputheshin, Lidhja nuk dėshironte pėrballjen e hapur me Portėn. Nisur nga
kjo rrethanė dhe tė tjera pas saj nė historinė moderne tė shqiptarėve,
Hysamedin Feraj nxjerr parimin themelor tė politikės shqiptare:

...shqiptarėt asnjėherė nuk janė ndodhė nė situatė ekzistenciale historike
pėr tė zgjedhur ndėrmjet sė mirės dhe tė keqes, por vetėm ndėrmjet tė keqes
dhe me tė keqes: kush angazhohej pėr 'tė mirėn', ēlirimin nga tė gjithė
pushtuesit, sunduesit, armiqtė hynte nė aventurė politike qė kėrcėnonte
ekzistencėn e shqiptarėve; kush bashkohej me mė tė keqen, me pushtuesin
sundimtarin, armikun mė tė rrezikshėm kundėr armikut mė pak tė rrezikshėm,
po ashtu kėrcėnonte ekzistencėn e shqiptarėve. E mirė mbetej vetėm angazhimi
pėr 'tė keqen' mė tė vogėl: bashkimi me pushtuesin sundimtarin mė pak tė
rrezikshėm kundėr armikut mė tė rrezikshėm, e pastaj ēlirimin edhe prej tij.
Kjo situatė ekzistenciale politike e shqiptarėve si qenėsues politik pėrbėn
metafizikėn, parimin fillestar, arhenė nė tė cilėn mund tė nxirren tė gjitha
parimet e tjera pėr shpjegimin situacionalist tė politikės shqiptare (Feraj,
1998: 86-87).

Ajo qė thekson Feraj ėshtė se sapo shqiptarėt e bėnė zgjedhjen midis miqve
dhe armiqve nė njė rrethanė reale ku kėrcėnohej ekzistenca e tyre, duke u
shfaqur kėshtu si njė kolektiv politik, ata duhej tė zgjidhnin edhe midis
armikut dhe armikut. Kėtė dilemė ai e quan "metafizika politike shqiptare".
Me fjalė tė tjera mund tė shprehemi se nė Lidhjen e Prizrenit u bė dallimi
midis "miqve" (kombi shqiptar), "mikut tė pėrkohshėm" (Porta e Lartė, pėr sa
kohė qė ajo kishte armiq tė pėrbashkėt me shqiptarėt) dhe "armikut"
(shovinistėt fqinjė).
Dyzimi i Lidhjes pėr qėndrimin ndaj "mikut tė pėrkohshėm" ishte njė nga
arsyet e shkatėrrimit tė saj. Kuvendi i Lidhjes nė Dibėr mė 20.10.1881 doli
me dy rezoluta drejtuar sulltanit. Krahu i moderuar kėrkonte prej sulltanit
njė vilajet tė vetėm me autonomi tė kufizuar, kurse krahu radikal kėrkonte
me njė ton paralajmėrues krijimin e vilajetit shqiptar me autonomi tė gjerė.
Radikalėt kėrkonin edhe formimin e njė qeverie tė pėrkohshme, diēka qė i
dukej e pamundur krahu tė moderuar (K. Frashėri, 1984: 284-285; 1997: 372).
Pas dorėzimit tė Ulqinit dhe shpalljes sė qeverisė shqiptare, ushtritė
osmane e shtypėn Lidhjen dhe arrestuan shumė prej krerėve tė saj.
Megjithatė, Lidhja e Prizrenit mbeti si pikė referimi e politikės kombėtare
shqiptare.

Mbrapsht nė krye Shko poshtė

ILIRI

Mesazh Sun Jan 27, 2008 10:32 pm nga ILIRI

A janė shqiptarėt subjekt politik?

Shqiptarėt shpallėn pavarėsinė nga Perandoria Osmane, por shtetet
ballkanike dhe Fuqitė e Mėdha e reduktuan shtetin shqiptar nė njė hinterland
pėr tė mbrojtur portet e Adriatikut e tė Jonit. Copėtimi i trojeve etnike
solli problemin e qenėsimit tė kombit shqiptar si subjekt politik. Karl
Shmiti thotė qė njė popull tė ekzistojė nė sferėn politike duhet qė ai tė
jetė i aftė, qoftė nė rrethana tė skajshme, ta bėjė vetė dallimin midis
miqve dhe armiqve: "atėherė kur ai nuk e ka mė kapacitetin ose vullnetin ta
bėjė kėtė dallim, ai pushon sė ekzistuari politikisht" (Schmitt, 1996: 49).
Mund tė mendohet se pėr shqiptarėt nėn pushtim nuk do tė kishte dyshime nė
pėrcaktimin e armikut, me tė cilin nė rastin e skajshėm do tė shkohej nė
konflikt, por kjo nuk mund tė merret gjithmonė si e dhėnė. P.sh. elita
politike shqiptare nė ish-Jugosllavi gjatė shpėrbėrjes sė federatės tregoi
pavendosmėri nė pėrcaktimin e qartė tė kėrkesės politike sė cilėt shqiptarėt
do t'i pėrmbaheshin me ēdo kusht. Ukshin Hoti pak mė vonė do tė shkruante:

Partitė politike nė Kosovė i artikulonin qėllimet politike kryesisht pėrmes
shprehjeve nė kondicional: 'nė qoftė se', 'nėse' dhe 'po qe se...atėherė'.
nė qoftė se p.sh. do tė ruhet integriteti territorial i Jugosllavisė,
atėherė do tė luftohet pėr njė republikė tė barabartė sovrane nė Jugosllavi;
nė qoftė se do tė lejohej prishja e kufijve tė brendshėm, atėherė do tė
luftohet pėr njė republikė shqiptare nė Jugosllavi, e nėse nuk do tė ketė
Jugosllavi, atėherė do tė ketė Shqipėri edhe pėr shqiptarėt nė Kosovė! Fort
bukur! Mirėpo pėr cilin opsion duhet luftohet? (Hoti, 1996: 142; kursivi
ynė).

Ajo qė do tė thotė Hoti ėshtė se shqiptarėt nuk po vepronin si subjekt
politik, si njė kolektiv, por po pėrshtateshin ndaj rregullimeve
institucionale qė i pėrcaktonin subjektet e tjera politike. Edhe pas luftės
sė viteve 1998-1999, elita politike shqiptare nė Kosovė duket se republikėn
e pret dhuratė nga tė tjerėt, Beogradi dhe faktorėt ndėrkombėtarė, kur dihet
se i pari kurrė nuk do tė pranojė vullnetarisht tė heqė dorė nga Kosova dhe
se faktorėt ndėrkombėtarė do tė detyrohen kėsisoj tė marrin parasysh
vullnetin e tij. Adem Demaēi qysh nė fillimet e viteve 1990 paralajmėronte:
"Bota sheh a janė mė tė gatshėm shqiptarėt tė flijohen pėr lirinė e tyre,
apo serbėt pėr t'i mbajtur tė okupuar kėta dhe po shohim se mė tė vendosur
janė serbėt" (cituar nga Baleta, 1995: 7). Megjithėse u betuan e u
stėrbetuan se statusin e Kosovės do ta vendosnin brenda vitit 2006,
ndėrkombėtarėt e shtynė vendimin dhe nuk ka asnjė siguri se nuk do ta
shtyjnė pėrsėri. Ministri i jashtėm i Serbisė kėtė shtyrje e brohoriti si
fitore pėr Serbinė. A ka ndonjė fuqi politike nė Kosovė qė ta brohorasė si
fitore tė shqiptarėve?
A e ka ndihmuar shteti shqiptar subjektifikimin politik tė kombit? Nga vetė
pozita e dobėt, pėr pjesėn mė tė madhe tė ekzistencės sė vet, Shqipėria e
ka patur tė pamundur t'i deklaronte shtetet fqinje "armiq konvencionalė" tė
shqiptarėve, sipas termit tė Shmitit (Slomp, 2005: 508-509). Ruajtja me ēdo
kusht e paqes me fqinjėt ėshtė parė si kusht themelor pėr ruajtjen dhe
fuqizimin e shtetit shqiptar, mė mėnyrė qė kur tė vinte ēasti i
pėrshtatshėm, ky i fundit tė vepronte si subjekt pėr zgjidhjen e ēėshtjes
shqiptare, ashtu si shteti i Piemontit ndihmoi pėr bashkimin e Italisė. Mė
qartė kėtė argument e ka paraqitur Mitat Frashėri mė 1921, nė trajtėn e disa
tezave:

1. Kosova asht tokė shqiptare.
2. Kosova nuk e shpėton Shqipninė, Shqipnia e shpėton Kosovėn.
3. Pra, ne dim me shpėtue Kosovėn, duhet ma par me forcue Shqipninė, se
anija do nji hu qė tė lidhet.
4. Pėr me forcue Shqipninė duhet qė tė ketė paqe.
5. Pėr me pas paqe, duhet me jetue mirė me fqinjėt.
6. E shoh njė punė kriminale me u dhanė kosovaret shpresė tė kotė dhe me i
marr nė qafė.
7. Duhet me i bindė kosovarėt si me jetue urtė e me ruejtė interesat e tyre
nė rrugė tė nomit [ligjit] (M. Frashėri, 1997: 279-280).

Mirėpo shteti shqiptar deri tani nuk ka qenė nė gjendje ta luajė rolin e
Piemontit dhe pėr kėtė ėshtė kujdesur politika e fqinjėve tanė, tė cilėt
nėse nuk bien nė njė mendje mbi ndarjen e Shqipėrisė, ishin nė njė mendje qė
shteti shqiptar duhet mbajtur pėrherė i dobėt. Nėse Mitat Frashėri ishte i
sinqertė nė shpresėn e tij se Shqipėria njė ditė do tė vepronte si subjekt
politik shqiptar, tezat e tij u morėn dhe u pėrdorėn pikėrisht prej atyre qė
kėrkojnė t'ia mohojnė kėtė rol Shqipėrisė dhe qė pėr miq tė shqiptarėve kanė
deklaruar fqinjėt, qoftė edhe me anė tė parullės "rruga e Shqipėrisė pėr nė
Evropė kalon nga Athina", apo "Millosheviēi siē di tė bėjė luftėn, bėn edhe
paqen", ose ata qė janė mjaftuar vetėm me njė "hapėsirė demokratike pėr
shqiptarėt nė Ballkan". Prandaj Ukshin Hoti u thotė shqiptarėve tė Kosovės
qė t'i heqin shpresat nga "shteti amė": "...ne shqiptarėt e Kosovės, qė
dikur e kemi luajtur rolin e dorės sė parė nė themelimin e shtetit shqiptar,
tani iniciativėn pėr bashkim ua kemi lėnė atyre tė cilėve u mbetet qė
fillimisht tė modernizohen, ndėrsa nė ndonjė tė ardhme edhe tė bashkohemi!
(Hoti, 1996: 197). Ndėrsa Hysamedin Feraj shkon mė tej kur u thotė
shqiptarėve nė Kosovė tė supozojnė se Shqipėria nuk ekziston fare si shtet:
"Ēka do tė bėnte Kosova sikur tė mos ekzistonte shteti shqiptar? A do tė
pranonte tė jetonte nėn sundimin serb, apo do tė pėrpiqej pėr fitimin e
pavarėsisė politike?" (Feraj, 1997: 115). Megjithatė, nėse ndiqet kjo
logjikė duhet bėrė kujdes nga kurthi i tė quajturit tė Kosovės njė subjekt
tjetėr joshqiptar. Rexhep Qosja ka shkruar se tentativat pėr krijimin e njė
"kombi kosovar" kanė ndikime shpėrbėrėse ndaj identitetit tė kombit
shqiptar. Kosovarizmi zėvendėson shqiptarizmin duke qenė "rrjedhimisht,
ideologji kundėrhistorike me tė cilėn do tė mposhtej pėrgjithmonė ideja qė e
ka lėvizur historinė e popullit shqiptar prej Lidhjes sė Prizrenit e kėndej:
ideja e bashkimit kombėtar" (Qosja, 2006). Nė fakt, ėshtė Kosova ajo qė
gjatė shek. XX e ka marrė pėrsipėr pėrfaqėsimin si subjekt tė kombit:
"...historia na ka treguar se Kosova tregoi pathyeshmėrinė e kombit
shqiptar, i shėrben si mur mbrojtjeje shtetit shqiptar nga rreziku serb, po
i shėrben kombit shqiptar si ushtar pararojė dhe si kundėrpeshė ndaj
kėrcėnimit tė shovinizmit grek" (Baleta, 1995: 21).
Politikėn zyrtare tė Shqipėrisė gjatė komunizmit mund ta karakterizojmė me
termat e Karl Shmitit si njė "revolucionar global" qė luftonte pėr idealet
abstrakte te revolucionit proletar botėror dhe qė tek kapitalistėt dhe
revizionistėt e tė gjitha ngjyrave shihte "armiq absolutė" (Slomp, 2005:
512). Brenda vendit ishte krijuar psikologjia masive se e gjithė bota ishte
armiqėsore ndaj shqiptarėve dhe nė kėtė mėnyrė enverizmi u hiqte shqiptarėve
aftėsinė pėr tė dalluar miqtė nga armiqtė. Pas rėnies sė komunizmit, elita
politike thekson vazhdimisht se Shqipėria nuk ka armiq dhe parullėn "tė
gjithė janė armiq" e ka zėvendėsuar me parullat "nuk kemi armiq", apo
"gjithė botėn i kemi miq". Ndikimi i kėtyre parrullave nė psikologjinė
masive ėshtė po ai i enverizmit, sepse shqiptarėve u mpihet aftėsia pėr tė
dalluar miqtė nga armiqtė (Feraj, 1999). Prandaj, nė Shqipėrinė e sotme kemi
mungesė tė politikės, sepse ėshtė hequr dorė nga kategoritė klasike tė
politikės: miku, armiku, sovraniteti, interesi kombėtar, reciprociteti,
agjentė nė shėrbim tė tė huajit, etj. (Feraj, 2003: 9-13). Sfera publike
ėshtė zėvendėsuar nga ajo private, me politikanėt qė ndjekin interesat
vetjake, ato tė pasuesve tė tyre, apo tė vendeve fqinjė, por jo interesat
kombėtare. Hysamedin Feraj thotė:

Problemi i Shqipėrisė nuk ėshtė se ka shumė politikė, po se nuk ka fare
politikė. Po ashtu thuhet se nė Shqipėri duhet ndėrtuar "shoqėria civile",
ndėrsa problemi i Shqipėrisė ėshtė ndėrtimi i "shoqėrisė politike". Problemi
i Shqipėrisė ėshtė se ka vetėm "shoqėri civile", sferė tė privates, por nuk
ka "shoqėri politike". Sigurisht duke mos pasė "shoqėri politike" edhe
"shoqėria civile" nuk ėshtė mirėfilli civile. Por problemi madhor i
Shqipėrisė ėshtė ndėrtimi i shoqėrisė politike dhe jo i shoqėrisė civile. Pa
ndėrtimin e njė shoqėrie politike, Shqipėria nuk mund tė dalė nga kriza e
saj totale (po aty: 19-20).

Kėtu ėshtė vendi tė ngremė pyetjen se ē'duhet tė bėjmė, ose me fjalėt e
Ukshin Hotit, "ēka mund tė bėhet qė shqiptarėt tė jenė subjekt politik
ndėrkombėtar dhe jo vetėm objekt?" (Hoti, 1996: 261). Pėrgjigja ėshtė se
duhet tė rizbulojmė miqtė dhe armiqtė tanė. Shqiptarėt kudo ku ndodhen, nė
Shqipėri, Kosovė, Ish-Republikė Jugosllave tė Maqedonisė (IRJM), Mal tė Zi,
Greqi e diasporė duhet tė binden se armiqtė i shohin ata si kolektiv dhe pėr
t'u mbrojtur sa mė mirė duhet edhe ata tė veprojnė si kolektiv. Kjo do tė
thotė se miqtė e shqiptarėve nė radhė tė parė janė vetė shqiptarėt. Me
fuqizimin e faktorit shqiptar, pavarėsisht ndarjeve shtetėrore, krahinore,
fetare e gjeografike, shqiptarėt do tė gjejnė miq ndėrkombėtarė. Pa i bindur
faktorėt ndėrkombėtarė se kombi shqiptar ėshtė faktor pa tė cilin nuk mund
tė realizohen interesat gjeopolitike nė Ballkan e mė gjerė, nuk mund tė
bėjmė miq ndėr faktorėt ndėrkombėtarė.
Duhet tė pyesim veten "ē'do tė thotė tė jesh shqiptar?" nė rrethanat e
sotme. Pėrgjigja duhet tė jepet jo thjeshtė me anė tė miteve tė sė shkuarės,
as me anė tė ndonjė abstraksioni filozofik, por kryesisht nisur nga
rrethanat ekzistenciale nė tė cilat gjendet kombi tani. "Cili ėshtė
shqiptar?" ishte njė pyetje vendimtare nė vitet 1912-1913, atėherė kur
caktoheshin kufijtė e shtetit shqiptar. Ishte pyetje qė pėrcaktonte jetėn
dhe vdekjen. Ishte pyetje qė nė jug tė Shqipėrisė e bėnte Komisioni
Ndėrkombėtar: A duhej marrė pėr bazė gjuha, siē donin nacionalistėt
shqiptarė, apo feja, siē donin grekėt? Njė pyetje e tillė shtrohet edhe sot:
"A janė 'homogjenėt' shqiptarė apo grekė?", "A janė himariotėt shqiptarė apo
grekė?", "A janė eshtrat e zhvarrosura nė Kosinė tė grave dhe fėmijėve
shqiptarė apo tė ushtarėve grekė?". Nga pėrgjigjet e kėtyre pyetjeve varet
shumėēka. Nuk janė thjeshtė ēėshtje individuale apo tė tė drejtave tė
njeriut, por tė kolektivit tė quajtur "shqiptar". Nė mėnyrė tė ngjashme kur
ambasadorėt grekė nė Tiranė deklarojnė me cinizėm se pėrveē atyre nė Alpet e
Veriut, tė gjithė shqiptarėt janė me prejardhje helene dhe se duhet tė
kthehen sa mė parė nė etninė dhe fenė e tė parėve, apo se ēamėt nuk u
pėrzunė nga trojet e tyre, por ikėn vetė, nuk ėshtė thjeshtė ēėshtje e
mohimit dhe e mbrojtjes sė vėrtetės, por njė sulm, njė qėndrim armiqėsor i
njė kolektivi tjetėr kundėr shqiptarėve. Ashtu sikundėr edhe ligji grek i
luftės me Shqipėrinė nuk ėshtė njė anakronizėm apo i drejtuar vetėm kundėr
ēamėve, por pjesė thelbėsore e sulmit kundėrshqiptar.
Le t'i braktisim iluzionet: kemi apo nuk kemi interes tė quhemi shqiptarė,
tė tjerėt na shohin si tė tillė, si njė kolektiv. Ata na llogarisin si
kolektiv edhe kur veprojnė kundėr njė pjese prej nesh dhe ne duhet tė
reagojmė si kolektiv qė tė kemi sukses. Spastrimi etnik nė Kosovė u drejtua
kundėr shqiptarėve. Nė vend qė tė kėrkonin falje pėr krimet e pėrbindshme
dhe t'u pėrgjėroheshin shqiptarėve pėr sigurinė e pakicės serbe nė Kosovė,
serbėt me arrogancė krekosen se kanė nė dorė ēelėsin e statusit dhe janė nė
sulm pėr tė rifituar atė qė humbėn. Me anė tė "ekstraterritorialitetit" tė
manastireve dhe komunave te reja strategjike me shumicė serbe qė po krijohen
po pėrgatitet boshnjakėzimi i Kosovės. Shqiptarėt duhet tė shikojnė se si po
shkon shtet-formimi nė Bosnjė-Hercegovinė, tė pyesin nėse mund tė quhet ajo
njė shtet sovran dhe pastaj tė vendosin nėse ėshtė ajo trajtė sovraniteti qė
dėshirojnė pėr Kosovėn. Kushtetuta e vjetėr e IRJM, prej sė cilės
sllavomaqedonasit hoqėn dorė vetėm nėn kėrcėnimin e armėve tė UĒK, i
trajtonte shqiptarėt si pakicė etnike. Nėse partitė shqiptare nė IRJM do tė
vazhdojnė tė jenė armiq tė njėra-tjetrės, atėherė pozita faktike e
shqiptarėve nė atė shtet do tė mbesė ajo e qytetarėve tė dorės sė dytė.
Greqia ndėrsa ua mohon shtetėsinė greke ēamėve ua dhuron me "bujari" atyre
qė shpreson se do tė jenė kolonė e pestė nė Shqipėri. Shqiptarėt qė shpallen
grekė ta kenė tė qartė se qoftė edhe pasivisht, thjeshtė si numėr, po i
shėrbejnė shovinizmit grek. Nėse njė pjesė e popullatės shpall se nuk e njeh
armikun, atėherė ata rreshtohen pėrkrah tij (Schmitt, 1996: 51).
Nė kėto rrethana ekzistenciale pėr kombin, atyre qė qahen pėr mungesė tė
njė programi tė shtjelluar kombėtar, duhet t'u pėrsėrisim fjalėt e Abdi
Baletės: "Programi i shqiptarėve ėshtė me dy fjalė: kemi programin e Lidhjes
sė Prizrenit" (Kabashi & Baleta, 2005: 39). Programi ėshtė bashkim,
organizim dhe mobilizim i tė gjithė shqiptarėve qė tė japin ndihmesėn e tyre
nė forma tė ndryshme dhe nė ballė tė ndryshėm kundėr armiqve. Tė mos
mendojmė se po shpallėm se nuk kemi armiq, kjo ka pėr t'i shkurajuar ata:
"Do tė ishte qesharake tė besosh se njė popull i pambrojtur ka veē miq dhe
njė llogaritje e ēmendur tė supozosh se ndoshta armiku mund tė mallėngjehet
nga mungesa e qėndresės" (Schmitt, 1996: 53).

Mbrapsht nė krye Shko poshtė

Mesazh  nga Sponsored content

Mbrapsht nė krye Shko poshtė

Mbrapsht nė krye

- Similar topics

 
Drejtat e ktij Forumit:
Ju nuk mund ti pėrgjigjeni temave tė kėtij forumi